לפני שנתיים התארח בבצלאל פיטר בילאק, מעצב הפונטים שמאחורי Typotheque. בשנים האחרונות הוא התחיל לגלות עניין בעברית היפה שלנו, מתוך כוונה להוסיף בעתיד גרסאות עבריות לפונטים שלו
סימנים חדשים מעידים
מאת דניאל גרומר
09.03.17

על אף הכעס והרגשות החזקים נגד 2016, קיבלנו בשנה האחרונה לא מעט מבחינה טיפוגרפית. בשנה הזו הועשר מאגר הפונטים החינמיים בעברית, קיבלנו Revival משובח, קיבלנו שחקן חיזוק משמעותי וגולת הכותרת – Variable Fonts – שמבחינה טכנולוגית זה בערך כמו איש על הירח, ומבחינה פוליטית זה לא פחות מהסכם שלום עם איראן.

הנה סקירה של כמה דברים שהתרחשו בשנה האחרונה

המברשות

לעצב פונט שמדמה כתיבה חופשית זה חתיכת אתגר. אני לא מכיר הרבה פונטים שעושים את זה באופן מוצלח ומשכנע. זה אתגר להצליח לשמר את החופש הקיים בכתיבה ולהשתחרר מתחושת השכפול. ובכל זאת, במהלך 2016 נתקלתי בשני פונטים כאלה שמצליחים להיות פורצי דרך, כל אחד בדרכו ובמחוזותיו:

← ליזה לטרינג

גרמני, הולנדי ופיני התחילו בדיחה וקראו לסטודיו שלהם — underware. יחסית לעובדה שהם פועלים מעל 15 שנה הם לא מוציאים הרבה פונטים, אבל כשזה כן קורה — סיבה למסיבה. בשנה שחלפה לה הם הוציאו גרסת לֶטֶרינג לפונט ״ליזה״. זה פונט לכותרות, במשקל בינוני, שמדמה כתיבה מחוברת חופשית במברשת. לכל אחת מן האותיות יש מגוון אפשרויות, וברגישות וירטואוזית הכל מתאים להכל, וכך הפונט מאפשר המון אופציות מוצלחות לכל מילה, שכל אחת נראית מעט שונה. הפונט בא עם תוכנה מיוחדת לעבודה עם הפונט שלהם, ויש גם אחלה וידאו:

 

liza

הפונט Liza Lettering של Underware. כולל אפשרויות רבות לכל אות המאפשרות ליצור כל מיני אפשרויות מפתיעות

← שלוק

בנוסף, השנה קיבלנו את הפונט שלוק, שעיצב שביט יעקב ויצא ב-אאא. בעיניי זו הוצאה מבורכת וחשובה. זה מאוד משמח לראות שיוצא פה פונט סקריפט עברי וכיפי שמייעד את עצמו למקומות החופשיים, משוחררים, שמכוון גבוה, מציב לעצמו חתיכת אתגר, ושבאופן יחסי לעובדה שאצלנו, בניגוד ללטינית, אין איזו מסורת עתיקת שנים להשען עליה – גם מגיע לתוצאה לא רעה בכלל.

shluk

הפונט שלוק, שעיצב שביט יעקב, אפשר להשיג ב-אאא

השימושיות המעניינת: Bungee

השנה יצא לי להכיר את הפונטים של דיוויד ג׳ונתן רוס, מעצב אמריקאי שבדרך כלל יש לפונטים שימושים מאוד ספציפיים. החביב עלי ביותר הוא Bungee – פונט שנוצר במיוחד עבור שילוט לגובה, דבר אשר נפוץ מאוד באמריקה. התמזל מזלי להיות בהרצאה מצויינת שלו בה הוא מציג את הפונט הזה בכנס Typo Berlin (אפשר לצפות בה כאן בחינם).

הבחירה שלו ליצור פונט שיותאם במיוחד לשילוט הזה השפיעה מאוד על קבלת ההחלטות שלו – כמו למשל לעצב את ה-V וה-A כך שיש בהן רכיב מאונך לגמרי (כדי לעזור לתת את התחושה של הגובה), או L שיש לה סריף שמן מימין (שיעזור לה להראות מאוזנת), ו-W שתהיה לא רחבה מדי.
כמובן שבסופו של דבר אפשר להשתמש בפונט בכל מקום בו נרצה, אבל אני למדתי מהפרויקט הזה עד כמה בחירה ספציפית של קונטקסט יכולה לעזור לנו בתהליך העיצוב, ומאפשרת לקבל החלטות לפי מה הגיוני ומתאים לבריף, ולא רק לפי מה נראה לנו יפה בעין (שהרי זה משהו שיש לו נטייה להשתנות למחרת בבוקר).
מופץ חינם ב-Google Fonts ומוזמנים להוריד אותו כאן.

David-Jonathan-Ross

הפונט באנג׳י של David Jonathan Ross

ה-Revival: הדסה קו – רוח חדשה לקלאסיקה

הוא אמנם יצא כבר לפני קצת יותר משנה, אבל בעיני חשוב מאוד לציין את הדסה קו של הגילדה. בעיניי זו דוגמה נהדרת לאיך אפשר לקחת קלאסיקה בעלת ערך תרבותי רב כל-כך, שחשבנו שאי-אפשר לגעת בה, ולהמשיך לפתח אותה ולהצליח להעניק לה פרשנות חדשה. ההורדה של הקונטרסט והפיכת הדסה לפונט מונו-לינארי יוצרות משהו חדש, מספיק דומה ומספיק שונה, שפתאום נראה כל כך מרענן ועכשווי.

hadasaKav

הדסה קו של מיכל סהר. המרצה שלנו לעיצוב פונטים נותנת לנו חתיכת שיעור

פונטים בקוד פתוח

כנראה מדובר באירוע הפונטים-העבריים הגדול ביותר שקרה השנה – במסגרת השקת העיצוב מחדש של Google Fonts – הושקו [כמה] פונטים עבריים חדשים חינמיים בקוד פתוח. ניתן וכדאי לראות ולהוריד אותם בחינם ממש כאן.
זה מקבץ גדול, ומן הסתם חלק יותר מוצלחים וחלק פחות, אבל במסגרת כתבה זו אני רוצה לציין במיוחד את פונט אסיסטנט – פונט סנס סריפי בשישה משקלים, החל מאקסטרה-דק ועד אקסטרה-שמן. הוא מציע מגוון משקלים שמהווה תוספת משמעותית, עצמתית ומגוונת לאפשרויות החינמיות שעומדות בפנינו, ואני מעריך ומקווה שנתחיל לראות אותו יותר ויותר. עיצב אותו בן נתן מ״הפונטייה״ שלמד אצלנו במחלקה לפני 5 שנים (סיים ב-2012).

asistent

אסיסטנט שעיצב בן נתן עבור Google Fonts. בכל זאת, פונט חינמי ברמה כזו לא כל רואים כל יום

הטכנולוגיה: Variable Fonts

בכנס הטיפוגרפיה AtypI שהתקיים השנה בוורשה הציגו טכנולוגיה חדשה שנקראת OpenType Variable Fonts.

זהו תוצר של שיתוף פעולה בין ארבעת החברות הגדולות ביותר (Microsoft, Apple, Google, Adobe) ומבחינה טכנולוגית מדובר בפריצת דרך עצומה.
מה הקטע? נניח שאתם מעצבים מגזין, והכותרות בפונט חיים. נכון תמיד יש כותרת אחת יותר ארוכה מהאחרות? המעצבנת הזו שלא נכנסת לשטח שהוקצה לתיבת הטקסט? איזה באסה זה. אתם מנסים לשנות את הפונט לחיים-צר, אבל זה צר מדי… וממש לא שייך.

עכשיו, דמיינו שבין חיים-הרגיל וחיים-צר היה לכם סליידר שהיה מאפשר לכם לעצור בכל תחנה בדרך, ולבחור בדיוק את הרוחב שמאפשר לכותרת לשבת יפה בתוך התיבה. איזה כיף זה היה, הא? זה הרעיון של Variable Fonts. פרמטרים כמו רוחב ומשקל אינם מוכרחים להיות קבועים אלא ניתנים לשינוי לפי בחירת המעצב. הרי מי מאיתנו לא עשה פעם קצת שכונה והוסיף מעט משקל לפונט ע״י הוספת Outline של 0.3pt?
הטכנולוגיה הזו אמורה לשים קץ לשכונה, ולהפוך פונטים עם מספר סגנונות למרחב עיצובי גמיש ופתוח. למי שרוצה לקרוא ולהעמיק עוד – אני ממליץ להתחיל מהכתבה הזו של ג׳ון האדסון.

peace-type-455c4da8

עוד יבוא שלום עלינו. הדגמה של Variable Font של אריק ואן בלוקלנד (Letterror.com)

עברית ב- Typotheque

לפני שנתיים התארח בבצלאל פיטר בילאק – מעצב הפונטים שמאחורי Typotheque. בשנים האחרונות הוא התחיל לגלות עניין בעברית היפה שלנו, מתוך כוונה להוסיף בעתיד גרסאות עבריות לפונטים שלו. השנה ראו אור שתי סנוניות ראשונות, שלפי דעתי עדיין אינן מספיק משכנעות (Manu) או חדשניות (November). אבל בכל זאת – כניסה של שחקן כזה, שכבר חולל כמה מהפכות-קטנות עבור שפות כמו יוונית, קירילית, שפות מזרח אסיה ולערבית – זה לחלוטין אירוע משמעותי, ומשהו ששווה לעקוב אחריו.

גילוי נאות – אני עובד איתו. ועוד גילוי – אני לא היחיד… בעתיד הקרוב יראו אור מספר פונטים עבריים שעיצבו מיכל סהר, ינק יונטף, דניאל ברקוביץ׳ ופיטר בעצמו.

typoteque

עברית ב-Typotheque. יש למה לצפות…

תגובות